Tiszta autó, de a környezet mégis zűrzavaros – mi rejlik a hidrogénhajtás hátterében?


Miközben az elektromos autók egyre inkább a jövő fenntartható közlekedési alternatívájaként jelennek meg, a hidrogénhajtású járművek környezeti előnyei nem olyan világosak. Egy újonnan készült nemzetközi kutatás arra figyelmeztet, hogy ezek az autók csak akkor tekinthetők igazán környezetbarát megoldásnak, ha a hidrogént megújuló energiaforrásokból nyerik. Jelenleg azonban ez a megoldás még mindig meglehetősen ritka.

A hidrogénautók, mint például a Toyota Mirai vagy a Hyundai Nexo, elektromos motorral működnek, működés közben csak vízgőzt bocsátanak ki, és gyorsan tankolhatók. Mégis, a Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) kutatása szerint egy 2025-ben eladott hidrogénautó 175 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként - szemben egy tisztán elektromos autó 63 grammos kibocsátásával.

A legfőbb eltérés nem a járművek technológiai hátteréből ered, hanem abból a folyamatból, ahogyan a hidrogént előállítják.

A világban előállított hidrogén több mint 90%-át jelenleg földgázból nyerik ki, egy energiaigényes és szén-dioxidot kibocsátó folyamat révén, amelyet gőzreformálásnak nevezünk. Ezzel szemben a valóban fenntartható "zöld hidrogén", amelyet vízbontással, megújuló energiaforrások felhasználásával állítanak elő, ipari méretekben még nem elérhető.

Ha a járművek tényleg így működnének, a hidrogénautók emissziója akár még az elektromos autókénál is kedvezőbb lehetne, 50 gramm/kilométer alatti értékekkel. A probléma csupán annyi, hogy a tiszta hidrogén beszerzése szinte lehetetlen.

Nyilvánvaló, hogy az elektromos járművek környezeti hatása szorosan összefügg az általuk használt áram forrásának tisztaságával. Örömteli hír, hogy az Európai Unió áramtermelésének egyre nagyobb részesedését adják a nap-, szél- és vízenergia, ami kedvező irányba mutat a fenntarthatóság szempontjából.

Egy amerikai tanulmány megállapította, hogy egy átlagos elektromos autó körülbelül 354 mpg-nek (ami körülbelül 0,7 liter/100 kilométernek felel meg) megfelelő kibocsátást produkál New York állam területén. Érdekes módon még Texasban is, ahol az áramellátás jelentős része fosszilis energiahordozókból származik, egy elektromos jármű teljesítménye felülmúlja egy 83 mpg-s benzinmotoros autó teljesítményét.

A kutatás megállapította, hogy az Egyesült Államok lakosságának 97%-a olyan régióban él, ahol az elektromos autók kibocsátása már jelenleg is kedvezőbb, mint bármely hagyományos járművé.

A hidrogén üzemanyagként való alkalmazása különösen ígéretes lehet a teherfuvarozás terén, ahol a gyors tankolás és a jelentős hatótáv elengedhetetlenek. Jelenlegi helyzetében azonban a hidrogénautók iránti érdeklődés meglehetősen csekély, és az ehhez szükséges infrastruktúra szinte teljesen hiányzik. Például az Egyesült Államokban csupán Kaliforniában található néhány jelentősebb hidrogénkút.

Mindezek ellenére, olyan neves gyártók, mint a Toyota, Honda, Hyundai és BMW, továbbra is hisznek a technológiai fejlődésben – remélve, hogy egy nap valóban elérhetjük a környezettudatos járműgyártás célját. - olvasható az insideevs.com cikkében.

Related posts