"Nincsenek téveszméim arról, hogy emiatt támadásokra számíthatok" - Székely Krisztát a Katona igazgatásával, szexuális orientációjával és ifj. Vidnyánszkyval kapcsolatosan is faggatták.


A Katona József Színház következő igazgatója szerint hiába támadják majd a mássága miatt.

A Telex interjút készített Székely Krisztával, akit a Fővárosi Közgyűlés a Katona József Színház új vezetőjévé választott 2026. február 1-jétől 2031. január 31-ig. Székely Máté Gábort váltja a színház élén, aki 15 éven át irányította a Katonát. Az új direktor posztjára egyedüliként pályázott, és a szakmai bizottság korábban 7 szavazattal támogatta őt, míg 0 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett ajánlotta a kinevezését. A közgyűlés végül 20 igen szavazattal, 9 nem szavazat mellett hagyta jóvá a döntést, ezzel megerősítve Székely Kriszta új pozícióját.

Arra a kérdésre, hogy előfordult-e az elmúlt évek során, hogy nem értett egyet Máté Gáborral, Székely így válaszolt:

A Metoo és Gothár Péter ügye kétségtelenül a legnagyobb esemény volt a színházi életben, de akkoriban a Katona Művészeti Tanácsa még nem működött, és a komolyabb válságok éppen azelőtt következtek be, hogy én csatlakoztam volna a vezetőséghez. Az utóbbi évek során Gábor többször is megkérdezte a véleményemet; volt, hogy az én javaslataim hatására módosította a saját álláspontját, de előfordult az is, hogy nem. Barátok vagyunk, és bár természetesen vannak eltéréseink, inkább a mélyreható gondolkodásra és a problémák közös megvitatására törekszünk, mintsem hogy feszültségeket generáljunk egymás között.

A színházvezetői terveiről elmondta:

Elsősorban egy demokratikusabb működést kívánok megvalósítani, távol a csúcsos és hierarchikus vezetési modellektől. Ezen kívül szeretnék megszabadulni néhány elavult kommunikációs mintától is. Fontos megemlíteni, hogy Máté Gábor sem volt diktatórikus vezető, mégis az új operatív vezetőnkkel, Tóth Péterrel együtt számos olyan megoldást dolgozunk ki, amelyek a társulat mentális jólétére pozitív hatással lehetnek. Jelenleg is rendelkezésre áll egy folyamatosan elérhető támogatási rendszer a színházban, ahol szakemberek segítenek a krízishelyzetek kezelésében. Mivel érzelmeinkkel és testünkkel dolgozunk, a próbafolyamat során számos érzékeny helyzet adódhat. Sajnos sokszor hajlamosak vagyunk ezeket a problémákat a szőnyeg alá söpörni, ami hosszú távon felhalmozódik. Fontos, hogy a színház nem csupán művészeti dolgozókból áll, hanem különböző karakterek és igények harmonikus egysége hozhatja létre a színházat mint kellemes munkahelyet. Ezen a területen szeretnék jelentős lépéseket tenni.

Székelyt ifj. Vidnyánszky Attila meghívásáról is kérdezték, a jövő évadban ugyanis ifj. Vidnyánszky a Hamletet rendezi a Katonában.

Attilát régóta ismerem, évfolyamtársam volt az egyetemen, ahogy Máté Gábor és Tarnóczi Jakab is évek óta követi a munkásságát. Kiemelkedő tehetsége, akár színészként, akár rendezőként soha nem volt kérdés a számunkra, és bennem is legalább tíz éve motoszkál a vele való közös munka gondolata. De az az elképesztően bonyolult helyzet, amit a családi köteléke és a kultúrpolitikai helyzet okoz, és amihez mi mindannyian empátiával fordultunk, a közös munkát minimum kérdésessé tette - és valószínűleg minden résztvevő számára. Ami rémes egyébként. De Gábor úgy döntött, hogy ennek most eljött az ideje. Attila alkotói gondolkodásmódja és művészi minősége amúgy sem idegen a Katonától.

Felmerült, hogy Székely Kriszta Alföldi Róbert után a második olyan magyar színházi igazgatóvá válik, aki nyíltan felvállalja szexuális orientációját, miközben egy jelentős színház irányítását látja el.

Related posts