MENSZ kampány – Egyedülálló médiapiaci szolidaritás a menstruációs szegénység felszámolásáért
A menstruációs bugyik és kelyhek adományozása nem csupán azonnali támogatást nyújt, hanem egy fenntartható és hosszú távú megoldást is kínál a rászoruló nők számára. Ezzel a kezdeményezéssel nemcsak a havi nehézségeik enyhítése valósul meg, hanem egy környezetbarát alternatívát is teremtünk, amely hozzájárul a nők méltóságának megőrzéséhez és a környezet védelméhez.
A Central Médiacsoport női márkái, mint az ELLE, a GLAMOUR, a Kiskegyed, a Női Váltó, a WMN és a Terézanyu Projekt, most egyedülálló összefogással lépnek fel a menstruációval kapcsolatos tabuk lebontásáért. A közös kampány célja, hogy támogassa azokat, akik a legnagyobb szükségben vannak, és ezzel felhívja a figyelmet a menstruációs szegénység sürgető problémájára. A MENSZ kampány nem csupán a figyelemfelkeltésre összpontosít, hanem konkrét megoldásokat is kínál a tarthatatlan helyzet orvoslására, ezzel hozzájárulva a társadalmi szemléletformáláshoz.
A menstruációs szegénység fogalma azt takarja, hogy a nők és lányok egy része anyagi okokból nem jut hozzá megfelelő higiéniai termékekhez. Ez azt jelenti, hogy sok fiatal lány marad ki az iskolából, vagy felnőtt nő a munkából minden hónapban több napra, pusztán azért, mert nincs pénze betétre vagy tamponra.
Az érintettek sokszor kétségbeesett megoldásokhoz nyúlnak, és különféle, egészségre ártalmas alternatívákat alkalmaznak, mint például rongyok, papírdarabok vagy más hasonló eszközök. Ezek a helyzetek nem csupán megalázóak, de komoly egészségügyi kockázatokat is hordoznak magukban. A fertőzések előfordulása megnő, ami hosszú távon meddőséghez vagy akár koraszülésekhez is vezethet. Mindezek a kihívások olyan lelki terheket rónak a nőkre, amelyek gyakran rejtve maradnak a társadalom szeme elől.
A menstruációs szegénység nem csupán egyéni nehézség, hanem a közösség egészét érintő komoly kihívás is.
Az iskolai hiányzások negatívan befolyásolják a lányok tanulmányi teljesítményét, míg a munkahelyi távollétek gazdasági hátrányokat vonnak maguk után. Ez egy olyan ördögi kör, amelyből önálló erőfeszítések nélkül szinte lehetetlen szabadulni.
A Central Médiacsoport által indított MENSZ kampányhoz számos kiemelkedő női médium csatlakozott. Az együttműködés keretein belül részt vesznek:
A kampány mottója tömör, ámde rendkívül hatékonyan közvetíti üzenetünket:
MENSZ - Mert a menstruáció nem kiváltság, hanem szükséglet.
Ez az üzenet egyszerre figyelemfelkeltő és edukatív, hiszen rávilágít arra, hogy a menstruációhoz kapcsolódó higiéniai termékekhez való hozzáférés alapvető emberi jogként kellene, hogy működjön.
Az összefogás ereje abban rejlik, hogy ezek a médiumok együtt milliós olvasótáborhoz szólnak. A cél, hogy a kampány üzenete minél több nőhöz és férfihoz is eljusson, hiszen a menstruációs szegénység megoldása közös társadalmi felelősség.
Magyarországon a menstruáció sajnos még mindig sokak számára tabut jelent. Számos fiatal lány és nő csendben szenved a nehézségeitől, és sokszor szégyenkezve tartja magában a problémáit. A segítségkérés gyakran elmarad, így sokan egyedül néznek szembe azzal a kihívással, hogy nem tudják megfizetni a szükséges higiéniai termékeket.
A MENSZ kampány kiemelkedő célja, hogy megtörje a hallgatást és teret adjon a párbeszédnek. Fontos, hogy az érintettek érezzék: nincsenek egyedül, és a társadalom figyel rájuk. Az edukációs anyagok, riportok és interjúk hozzájárulnak ahhoz, hogy a menstruációval kapcsolatos beszélgetések természetessé váljanak, és hogy eltüntessük a szégyen stigmaát.
A kampány célja nem csupán a figyelem felkeltése, hanem konkrét, érdemi támogatás nyújtása is. A Central Médiacsoport és partnerei egy országos adománygyűjtést indítanak, hogy segítsenek a menstruációs szegénységgel küzdő női közösségeknek.
A gyűjtés szakmai irányítását a Baptista Szeretetszolgálat végzi, amely kiterjedt országos hálózatának köszönhetően garantálja, hogy a felajánlott termékek valóban elérjék a legnagyobb szükségben lévő közösségeket. Különösen lényeges, hogy a segítség célzottan érkezzen, mivel bizonyos térségekben, mint például Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben, több ezer lány és nő szembesül nap mint nap ezzel a nehéz helyzettel.
Az adományok révén nemcsak az érintettek mindennapjai lesznek könnyebbek, hanem esélyt kapnak arra is, hogy ne szakadjanak ki az iskolai és munkahelyi közösségekből.
A kampány legbámulatosabb üzenete a női szolidaritás erejében található. Maróy Krisztina, a GLAMOUR főszerkesztője szavaival élve:
Rendkívül lényeges, hogy a nők és a vállalatok együttesen lépjenek fel a nők helyzetének javítása érdekében. Habár az állam felelőssége a tarthatatlan körülmények megszüntetése, mindannyian hozzájárulhatunk ahhoz, hogy minden lány és nő megkapja a lehetőséget az iskolába és a munkahelyére való eljutásra, hogy ne maradjanak le, ne kerüljenek hátrányos helyzetbe. Az, hogy középkori állapotok uralkodnak a magyar nők életében, számomra megdöbbentő és elfogadhatatlan.
A női médiumok főszerkesztői és alkotói összefogása a menstruációs szegénység ellen igazi figyelemfelkeltő üzenet a társadalom számára. A női testvériség, vagyis a sisterhood, ereje abban rejlik, hogy amikor egymásért kiállnak, képesek valódi és tartós változásokat generálni. E közös fellépés nem csupán egy kampány, hanem egy új irányt mutat a társadalmi tudatosságban, hangsúlyozva a női összefogás fontosságát a közös kihívások leküzdésében.
A MENSZ kampány sikeréhez nem csupán a médiák támogatása, hanem az egyéni cselekvések összefogása is kulcsfontosságú. Mindenki hozzájárulhat a változáshoz, legyen szó adományozásról vagy az üzenet terjesztéséről. Elengedhetetlen, hogy minél többen szóljunk a menstruációs szegénységről, hiszen csak így tudjuk felhívni a figyelmet erre a fontos problémára, és tenni a láthatóságáért.
További részletekért és csatlakozási lehetőségekért látogass el a kampány hivatalos weboldalára!