Legfrissebb döntésével az FIA beavatkozik az F1-es bajnokság izgalmas küzdelmeibe? - F1VILÁG.HU

A múlt héten érkezett hír, miszerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megváltoztatta álláspontját a flexibilis szárnyak szabályozásával kapcsolatban, és szigorítást vezet be a Forma-1-ben. Ez óhatatlanul is kérdéseket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy mely csapatok profitálhatnak, és kik kerülhetnek hátrányba a döntés következtében az előttünk álló idény során.
A motorsportot irányító testület a 2024-es évad során többször is kijelentette, hogy nem tartja szükségesnek az új szabályozást, ezért a hirtelen állásfoglalás-váltás arra utal, hogy a háttérben bizonyos csapatok nyomást gyakoroltak az FIA-ra.
Első pillantásra úgy tűnhet, hogy az új szigorítás azoknak a csapatoknak kedvezőtlen, akik az előző évben a legtöbbet nyertek a flexibilis szárnyak alkalmazásával, különösen a McLaren és a Mercedes, akik ennek segítségével jelentősen csökkentették a Red Bull előnyét. Felmerült azonban egy váratlan elmélet, miszerint McLaren lehet a döntés egyik legnagyobb nyertese, és valójában a Red Bull volt a szabályszigorítás célpontja.
Néhány vélekedés szerint a McLaren jól tudta, hogy a Red Bull komoly előrelépést tett a rugalmas szárnyak fejlesztésében a téli hónapok alatt. Ezt kihasználva, egy ügyes taktikával az utolsó pillanatokban próbálta megnyerni a helyzetet, és lobbizott az FIA-nál a szabályok szigorítása érdekében.
Ez a lépés két súlyos csapást mért volna a Red Bullra. Egyrészt megakadályozta volna, hogy a csapat maximálisan kihasználja a flexibilis szárnyakban rejlő lehetőségeket, másrészt pedig feleslegessé tette volna azokat az erőforrásokat, amelyeket a Red Bull erre a fejlesztési ágra fordított.
Bár ez egy mindenképpen érdekes elmélet, a valóság azonban nem támasztja alá ezt a narratívát. Egyrészt azért, mert a McLaren nem igazán lobbizott ebben a kérdésben, másrészt az FIA döntése már a téli időszakban is nyíltan napirenden volt, és a csapatok tisztában voltak azzal, hogy változás fog érkezni, noha erről nem érkeztek nyilvános bejelentések. Éppen ezért az az elképzelés, miszerint egyes csapatok "csapdába estek" a flexibilis szárnyakra fordított költségek miatt, nagy valószínűséggel téves következtetés.
Az FIA és számos csapat között egyetértés alakult ki arról, hogy elengedhetetlen a szárnyak rugalmasságára vonatkozó korlátok bevezetése. A vitás kérdés azonban az volt, hogy ezeket az új előírásokat mikor érdemes életbe léptetni. Eredetileg a május közepi Emilia-Romagna Nagydíjtól várták a szabályok érvénybe lépését, de végül úgy döntöttek, hogy két héttel elhalasztják a bevezetést. Így az első szigorúbb ellenőrzésekre a Spanyol Nagydíjon, amely a szezon kilencedik futama, kerül sor.
Ez a döntés garantálja, hogy a télen végzett munkájuk ne vesszen kárba a csapatok számára, ugyanakkor azt is jelenti, hogy az istállóknak a szezon során kell alkalmazkodniuk az új követelményekhez, miközben már a 2026-os szabályváltozásokra is készülnek. A kisebb csapatok számára ideális lett volna, ha az FIA az év első versenyétől kezdve bevezetné a szigorításokat, de a nagyobb istállók ezt határozottan ellenállták.
Míg a McLaren és a Mercedes voltak azok a csapatok, akik a legjobban kihasználták a flexibilis szárnyak nyújtotta lehetőségeket, az FIA döntése miatt nem valószínű, hogy jelentős hátrányba kerülnek. Ők már most értik, hogyan lehet optimalizálni az aerodinamikai rugalmasságot, így valószínűleg könnyebben alkalmazkodnak majd az új szabályokhoz.
A Ferrari és a Red Bull helyzete sokkal bonyolultabb annál, mint elsőre tűnik. Egyes források arról számolnak be, hogy a Red Bull "felháborodott" a legújabb döntés következményei miatt, mivel a szabályváltoztatás időzítése hátrányosan érintheti a csapatot. Azonban a Red Bull és a Ferrari helyzete nem volt teljesen váratlan, mivel mindkét csapat tisztában volt vele, hogy az FIA a rugalmas szárnyak szigorúbb ellenőrzésére készül.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megerősítette: "Ez egy olyan esemény volt, amiről már régóta tudomásunk volt."
Az FIA döntése egy érdekes kérdést is felvetett: ha most szükség van a változtatásra, akkor miért nem lépett közbe már a 2024-es szezon során, amikor a flexibilis szárnyak kérdése az év egyik legnagyobb technikai vitája volt? A Red Bull és a Ferrari már a nyári szünet előtt lobbizott a szigorításért, amelynek hatására az FIA fokozta az ellenőrzéseket a Belga Nagydíjtól kezdve. Sokan arra számítottak, hogy a szigorúbb vizsgálatok már a Szingapúri Nagydíj környékén szigorúbb tesztekhez vagy tilalomhoz vezethetnek, azonban a téma hirtelen lekerült a napirendről.
Néhány vélemény szerint az FIA nem cselekedett, mivel nem állt érdekében, hogy olyan szabályváltoztatást bevezessen, ami kedvezett volna a Red Bullnak és Max Verstappennek a bajnoki küzdelem során. Ez különösen figyelembe véve a sajtótájékoztatón elhangzott vulgáris megnyilvánulásokkal kapcsolatos botrányt. Azonban ez az elmélet inkább csak egyfajta összeesküvés-elméletnek tűnik, amelynek hitelességét rendkívül nehéz lenne alátámasztani...