Jacky Kirby, aki az Amerika Kapitány megálmodója lett, kezdetben újságkihordóként kezdte karrierjét.


Amerika Kapitány megjelenése valakinek egymilliárd forintos értéket hozott.

Jacob Kurtzberg néven látta meg a napvilágot New Yorkban, egy osztrák zsidó bevándorló család gyermekeként 1917. augusztus 28-án. Apja, aki szabóként dolgozott a New York-i ruhagyárakban, nem tudta biztosítani a család számára a kényelmes megélhetést, így Kirby már fiatal korában elkezdett pénzt keresni. Különféle munkákban próbálta ki magát: újságkihordóként, kifutófiúként és festőként is tevékenykedett. A keveset megspórolt pénzét képregényekben, ponyvaregényekben és újságokban fektette be, míg a délutáni óráit a mozik világában töltötte, ahol a filmek varázslatos univerzuma elbűvölte őt.

A mozifilmek és a képregénycsíkok szolgáltak számára a kreatív tanulmányok színhelyéül: nem csupán a stílusjegyeket sajátította el, hanem a technikák mélyebb megértésére törekedett. A valóság hű visszatükrözése helyett inkább dinamikus mozgásokat örökített meg, a szereplők arányait pedig szándékosan eltúlozta. Kirby hosszú időn át próbálkozott, hogy politikai és irodalmi lapoknak kínálja rajzait, mielőtt végül karikaturistaként találta meg a helyét. A rajzasztal mellett barátságot kötött Joe Simonnal, a grafikus-újságíróval, akivel közösen számos képregényt, történetet és ikonikus hőst teremtettek meg.

A páros 1939-ben került a Timely Comics (a későbbi Marvel) szárnyai alá, amit Martin Goodman, a kiadó vezetője irányított. A képregény műfaja ekkor már világszerte egyre népszerűbbé vált, és a két alkotó mindössze néhány hónap leforgása alatt megalkotta a képregények történetének egyik legnagyobb sikerét, a Captain America sorozatot. Abban az időszakban egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az Egyesült Államok hamarosan részt vesz a második világháborúban, így a történet középpontjába a rettegett Adolf Hitler került, mint főellenség.

Az 1940. december 20-án debütáló első szám borítóján a kék-fehér-vörös egyenruhát viselő Amerika Kapitány tűnt fel, amint egy precíz pofonnal üdvözli a náci Führert. Ez a provokatív és figyelemfelkeltő borító, amely Jack Kirby zsenialitását dicséri, a hősiesség és a hazafiság szimbólumává vált. A füzet iránti óriási érdeklődés eredményeként egymillió példány talált gazdára.

A művész 1942-ben házasságot kötött, és ekkor hivatalosan is Jack Kirby névre változtatta nevét. Párkapcsolatából négy gyermek látta meg a napvilágot.

A háború után megcsappant az érdeklődés a szuperhősök iránt, így a trendet követve Simon és Kirby krimiket és horrorokat, valamint vicces állatfigurákat rajzoltak, és megteremtették a romantikus képregényt. Első ötletük My Date címmel jelent meg, könnyed és humoros stílussal a háború utáni amerikai ifjúságot vette célba.

A Young Romance című kiadvány kifejezetten a felnőtt közönségnek készült, és mindent felvonultatott, ami egy igazi szappanopera világába illik. A lap történetei tele voltak szenvedéllyel, árulásokkal, szívfájdalommal, könnyeikkel és végül a boldogság édes ízével. A szerzők még saját kiadót is létrehoztak, de hiába áldozták fel érte az éjszakáikat és nappalaikat, az álom hamarosan rémálommá vált, és a vállalkozás csődbe ment. Két évtizednyi közös munka után végül külön utakon folytatták életüket.

Kirby a neves DC Comics kiadóhoz szerződött, ahol 30 hónap leforgása alatt lenyűgöző 600 oldalnyi képregényt alkotott. Azonban a pénzügyi viták miatt végül felmondott. Ekkor ismét felkereste az immár a Marvel élén álló Goodmant, aki úgy döntött, hogy Kirby és a képregényrészleget irányító Stan Lee (aki nem mellesleg Goodman sógora) közösen fognak nekivágni az újraéledő szuperhősök világának felfedezésére.

Ötleteik és karaktereik révén következett el a Marvel újabb aranykora. Kidolgozták a "Marvel módszert", azaz a korábbiaktól eltérően előre kitalálták a teljes történetet és párbeszédeket, a képeket csak ezután rajzolták hozzá. A másik nagy ötlet a titkos alteregó volt, a hősök emberfeletti képességeinek rejtegetése, immár nem teljesen tökéletes szuperhősökkel, hanem komplex, mindennapi problémákkal is küszködő karakterekkel dolgoztak.

Így született meg a Marvel Univerzum a hatvanas évek legnagyszerűbb képregényének tartott Fantasztikus Négyessel és a később hozzájuk társult Ezüst Utazóval: Kirbyék a képregények történetében először állítottak egyetlen hős helyett egy egész csapatot a középpontba.

Majd következett az X-Men, Thor, Hulk és a Vasember figurája. A Twentieth Century Fox filmvállalat több Marvel karakterből már ekkor rajzfilmsorozatot készített, de a szuperhősök a mozikba csak a 20. század végén jutottak el, mivel megjelenítésük olyan speciális effektusokat igényelt, amelyek addig nem álltak rendelkezésre.

Kirby fokozatosan elvesztette a lelkesedését, számos csalódás érte, és úgy érezte, hogy a Marvel nem értékeli kellően az általa végzett munkát. Az 1970-es évek elején a televízió világába fordult, és több animációs sorozatot készített. 1978-tól kezdve már csak ritkán vett részt projektekben, végül pedig végleg búcsút intett életének nagy szenvedélyének, a képregényrajzolásnak és az általa megálmodott karaktereknek. 1994. február 6-án hunyt el, de maga után hátrahagyott egy hatalmas rajongótábort, valamint több tízezer oldalnyi művet. Az általa megalkotott hősök kalandjait feldolgozó hollywoodi filmek már milliárdokat termeltek.

Related posts