Késlekedett a MÁV reggeli járata a havazás miatt? Jár a kártalanítás! Ezzel a lépéssel könnyedén igényelheted vissza a jegyárad felét - Pénzcentrum.
Reggelente a havazás miatt számos vonat késlekedett, ami valószínűleg rengeteg utas számára okozott kellemetlenséget. Érdekes módon azonban kevesen vannak tisztában azzal, hogy ha a vonat 30 percet vagy annál többet késik, az utasok jogosultak lehetnek átalány-kártérítésre. A Pénzcentrum összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat ezzel kapcsolatban, valamint azt is, hogyan lehet hatékonyan igényelni ezt a kártérítést.
A múlt héten Lázár János bejelentette, hogy a vasúttársaság új kártérítési rendszert vezet be, amely már 20 perces késés esetén is 50%-os jegyár-visszatérítést ígér. Ez az új szabályozás június elejétől lép életbe, így addig a megszokott feltételek maradnak érvényben. Jelenleg is van lehetőség kártérítésre vonatkésés esetén, akár 30 perc csúszás esetén is. Az utasok azonban sokszor nincsenek tisztában azzal, hogyan élhetnek ezzel a jogukkal. Íme, összegyűjtöttük a jelenleg érvényes szabályokat és tudnivalókat.
Bár az idei nyári időszak során az utasok számos késéssel szembesültek, úgy tűnik, hogy a kártérítési lehetőségekkel még mindig kevesen élnek. Fontos azonban megérteni, hogy a késések bármikor bekövetkezhetnek, legyen szó akár balesetről, kedvezőtlen időjárásról, műszaki problémákról vagy más előre nem látható okokról. Éppen ezért érdemes tájékozódni arról, mikor van indokolt a kártérítési igény benyújtása, hogy a jogainkat érvényesíthessük.
A MÁV honlapján található tájékoztatás szerint belföldi forgalomban a felár megfizetésével igénybe vett közvetlen vonat késése esetén az utas az alábbi mértékű átalány-visszatérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között.
Nem kérhető kártérítés, ha az Utas nem rendelkezett menetjeggyel vagy helyjeggyel. Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasúttársaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.
Amennyiben menetjegyedet a pénztárban vagy egy jegyautomata segítségével vásároltad, érdemes tudnod, hogy az állomási pénztáraknál az utazás napjától számított 14 napon belül, egyéb feltételek figyelembevételével, zajlik a kifizetések teljesítése. Ezt követően, ha kártérítési igényt szeretnél benyújtani, azt az Ügyfélszolgálathoz kell eljuttatnod. Ne felejtsd el, hogy a kérelmet és az eredeti menetjegyet is mellékelni szükséges. Az ügyfélszolgálati irodák mellett bármely pénztár is fogadja a beadványodat, és továbbítja azt a megfelelő osztályhoz.
Az elektronikus jegyek, különösen az e-vonatjegyek esetében, a kártérítések kifizetése kizárólag központi eljárás keretében történhet. Az igényléshez szükséges a kártérítési igénybejelentő lap kitöltése, amelyet a pénztárban lehet benyújtani. Alternatív megoldásként az igény elektronikus úton is előterjeszthető. Ezt megteheti az [email protected] e-mail címre küldött levélben, vagy a www.mavcsoport.hu weboldalon található online felületen. Fontos, hogy az igényhez csatolja e-vonatjegyének PDF formátumú másolatát, vagy ha ezt nem tudja, akkor a vásárlás során használt felhasználónevet és a vásárlás időpontját is meg kell adnia. Ha az utazás során késési igazolás is készült, azt is csatolni kell. Az igényléshez elengedhetetlen a menetjegy egyértelmű azonosításához szükséges adatok megadása, mint például a jegysorszám, vagy a felhasználónév és a vásárlás időpontja, valamint a kifizetéshez szükséges postacím vagy bankszámlaszám. A MÁV applikációból vásárolt e-vonatjegyekre ugyanezek a szabályok vonatkoznak.
Belföldi utazások során, ha bérlettel vagy bérlethez hasonló jeggyel, illetve igazolvánnyal közlekedünk, a kártérítés kiszámításának alapja az adott viszonylatra érvényes teljes árú egy útra szóló menetjegy ára. Tanuló bérlet használata esetén a vonatkozó ár a 90%-os kedvezménnyel csökkentett, az adott viszonylatra érvényes egy útra szóló jegy ára. Amennyiben területi érvényességű bérlettel (mint például Országbérlet vagy Vármegyebérlet) utazunk, a kártérítés alapja a bérlet árának az érvényességi időszak alatt naponta eső részének fele.
Magyarországon a 24 órás napijegy használata során, különösen a feláras vonatok esetében, az átalány-kártérítés kiszámításának alapját a 30 napos területi érvényességgel rendelkező országbérlet árának napi arányának fele képezi.
Az utasok, akik nem veszítik el utazási jogaikat, jogosultak átalány-kártérítésre a vasúttársaságtól, ha a vonat késlekedés miatt nem érkezik meg időben az átszállási vagy célállomásra, feltéve, hogy a menetjegy árát nem térítették vissza. A késés esetén elérhető legalacsonyabb átalány-kártérítési összegek a következőképpen alakulnak:
A menetjegy árára vonatkozó átalány-kártérítés kifizetésének határideje az igény bejelentését követően egy hónap. A kártérítést akár utalvány formájában is lehetőség van megkapni, de ha az utas úgy kívánja, akkor készpénzes térítésre is van lehetőség. Fontos megjegyezni, hogy a vasúttársaság nem teljesít kifizetést, ha az átalány-kártérítés összege 4 EUR alatt van. Azonban az utas jogosult arra, hogy az elévülési időn belül ezt az összeget más igényével együtt újra benyújtsa. Amennyiben a benyújtott igények összértéke eléri a 4 EUR-t, úgy a kifizetés esedékessé válik.
Az átalány-kártérítés mértékének meghatározása a késlekedett vonatra vonatkozó szállítási szerződés keretében megvásárolt menetjegy(ek) árán alapul. Fontos megjegyezni, hogy az átalány-kártérítés kiszámításánál nem számítanak bele a vonaton fizetett szervízdíjak, valamint a pótdíjak, amelyek esetlegesen felmerültek. Amennyiben a menetjegy tartalmazza a városi közlekedés díját is, az átalány-kártérítés alapját a hirdetett díjszabás szerinti, városi közlekedési díj nélkül kiadott, ugyanolyan kedvezménnyel rendelkező menetjegy ára képezi.