Dakar 2025: Gyenes Emánuel képviseli Romániát, mint az egyetlen hazai versenyző.
Újra nekivág a világ legnehezebb ralijának a szatmári motorversenyző, Gyenes Emánuel. A nehéz terep mellett a megváltozott szabályok is próbára teszik majd őt és új motorját.
Vadonatúj motorral vág neki a 2025-ös Dakar-ralinak a szatmári motoros, Gyenes Emánuel. Ezt hétfőn mutatta meg az újságíróknak, majd a január 3-án kezdődő versenyről való tudnivalókat, újdonságokat taglalta egy sajtótájékoztatón.
Az Autonet Motorcycle Team versenyzője már tizenöt éve hódít a világ legkeményebb raliján, és büszkén mondhatja el magáról, hogy az aktív dakarosok ritka csoportjába tartozik, akik Afrikában, Dél-Amerikában és Szaúd-Arábiában is megmérettették magukat. Bár számára a legfontosabb, hogy épségben térjen vissza, a versenyhelyezésekkel kapcsolatos ambíciói sem elhanyagolhatóak.
De előbb a motorról: ez egy KTM 450-es Rally Replica, amihez különös módon jutott hozzá. Régi motorja a Tiriac-féle autó és motorgyűjteményben kötött ki, cserébe viszont megkapta az új kétkerekűt. Igaz, eddig csak 150 kilométert ment vele, de érezhető, hogy az új konstrukcióval, a jármű súlypontjának alakításával könnyebb lehet a versenyzés.
Természetesen, Gyenes számára sem egyszerű a verseny kihívása: a szervezők úgy tűnik, hogy komolyan megnehezítették a helyzetét. A Malle Moto kategóriában, ahol a motorosok saját maguk javítják a motorjaikat, és nincs mellettük szervízcsapat, egyre kevesebb résztvevőre számítanak. Eddig is sok nehézséggel küzdött a kategória, és az elmúlt két évben Gyenes nem is versenyezhetett itt, hiszen korábban már kategóriagyőztesként szerepelt.
Mani ügyessége a szerelések terén lehetőséget ad arra, hogy újra próbára tegye tudását, azonban ez valószínűleg az összetett eredményére is hatással lesz. A versenyzők összesen hat szett gumival rendelkeznek, amelyeket kizárólag ők cserélhetnek, így különösen oda kell figyelniük a gumik állapotára. A homokdűnéken a speciális gumik kevésbé sérülnek, viszont a köves és sziklás útvonalak könnyedén tönkretehetik őket. Ideális körülmények között is csupán két napig használhatnak egy szettet. A verseny 12 futamból áll, és ha a gumikat a megengedett mennyiségen túl használják, az 10-10 perc büntetést jelent majd a futamidőhöz.
Gyenes Emánuel 2024 januárjában a 23. helyen zárta az összetett versenyt. Jelenlegi ambíciója, hogy megnyerje a Malle Moto kategóriát, de ha nem is sikerülne az első hely, egy érmes pozíció is elég vonzó cél számára. Az esélyeivel kapcsolatban csupán annyit osztott meg, hogy rendkívül erős mezőny vár rá, ahol nemcsak régi nagy riválisok, hanem ígéretes új tehetségek is feltűnnek majd a motorosok között.
A részletek az útvonalról még nem teljesen tisztázottak, de hamarosan Barcelonában bővebb információk várhatóak, ahol a motorok is hajóra kerülnek. A versenyző december 30-án vág neki az útnak Szaúd-Arábiába, míg a megmérettetés január 17-én zárul.
Feltárult, hogy az új motorral együtt egy vadonatúj bukósisakot is visel, ráadásul egy innovatív légzsákos mellényt is bevet a verseny során. A gyártó pedig megállapodás alapján folyamatosan adatokat fog gyűjteni a mellény teljesítményéről a verseny időtartama alatt.
A Dakar-rali hivatalos weboldalán a 34-es rajtszámú versenyző kalandjait érdemes követnie annak, aki szeretne betekintést nyerni a verseny izgalmaiba. Érdekes módon, ez a versenyző már három éve ugyanazzal a rajtszámmal indul, hiszen korábban a rajtszámot mindig az előző évben elért eredmények alapján határozták meg. Jelenleg viszont a szervezők ezt a rendszert csak a legjobb 20 versenyzőre alkalmazzák, ami új dimenziót ad a versenyzés szabályainak.