A Budapesten megrendezett eseményen elismerést kapott a Bihari Pincészet, amely ezzel újabb mérföldkőhöz érkezett a borászat történetében.
Idén a magyar borászat világában a szakértők és a fogyasztók egyaránt a Familia Darabontot választották a legígéretesebb borászatnak.
A közelmúltban megrendezett Vince Gálán a Bihar megyei Familia Darabont borászatot tüntették ki a 2024 Legígéretesebb Borászata díjjal. Ez a rangos esemény nem csupán a borok ünnepe volt, hanem egy igazi szakmai találkozó is, ahol sétáló bórkóstolók, exkluzív tárlatvezetések és mesterkurzusok várták a résztvevőket. A rendezvény helyszíne a budapesti Szépművészeti Múzeum impozáns környezete volt, amely tökéletes háttérként szolgált a borászatok és a borkedvelők találkozásához.
Az elismerést tanúsító oklevelet Darabont Betty, a pincészet vezetője vette át. Elmondása szerint a Vince díjakra a nevezések a magyar borszakma elismert szereplőitől érkeztek, a sorrendet pedig a fogyasztók szavazatai alapján állították fel.
"Öt éve vagyunk a piacon, realtíve gyorsan fejlődtünk a piaci jelenlét és a termékek minőségének a tekintetében" - vázolja Darabont Betty az okokat, ami miatt rájuk esett a szakma választása.
A Darabont pincészet a festői Nagyvárad közelében, a Bihari dombok ölelésében található. Szőlőültetvényeik területe meghaladja a 40 hektárt, amelynek jelentős részét 2016 és 2017 folyamán telepítették, ezzel új fejezetet nyitva a helyi borkultúrában.
A bihari pincészet termékei nemcsak Romániában és Magyarországon, hanem Ausztriában, Németországban, Hollandiában és Indiában is megtalálhatók. Idén tavasszal a világ egyik legjelentősebb borászati eseményén, a düsseldorfi ProWine-on képviselték magukat, nemrég pedig a shanghaji ProWine-on is bemutatkoztak saját standdal. Jelenleg aktívan folynak a tárgyalások egy lehetséges amerikai partnerrel is.
A romániai borok számára nem egyszerű a helyzet a globális piacon, többek között azért, mert hiányzik egy egységes országimázs, ami a hagyományos nagy nyugati borászati régiók mögött egyértelműen jelen van.
"A hazai borászatok célja, hogy nemzetközi szinten is elismerésre tegyenek szert" - nyilatkozik Darabont Betty. Szerinte a magyar borászatok technológiai szempontból jelentős előnyben vannak, hiszen az utóbbi években számos támogatást kaptak, amelyek lehetővé tették az innovációt és az újratelepítéseket. A versenytársakkal való összehasonlításban azonban a marketing terén még fejlődniük kell. "Ezen a téren még lemaradásban vagyunk" - hangsúlyozza, de megjegyzi, hogy már most is észlelhetőek a pozitív változások, és a nemzeti borbrand kialakítása is kezdeti fázisába lépett. A düsseldorfi vásáron a romániai borászok saját költségükön vettek részt, míg a shanghaji rendezvényen már állami támogatást kaptak. Ráadásul van remény arra, hogy a jövő évi hasonló eseményekre is számíthatnak állami hozzájárulásra.