Peking azonnal kihasználhatja a J-10C világszerte elért sikerét: a kínai vadászgépek akár Amerika hátsó udvarában is feltűnhetnek.


Nem sokkal azután, hogy Kolumbia csatlakozott Kína Övezet és Út Kezdeményezéséhez (BRI), Peking állítólag J-10C vadászgépeket ajánlott fel az országnak - közölte az EurasianTimes.

A múlt héten Kolumbia lett a 23. latin-amerikai nemzet, amely hivatalosan is csatlakozott a kínai kezdeményezéshez, ami Gustavo Petro elnök kínai látogatásának fontos mérföldköve. Az elnök a megállapodás aláírásának pillanatait megörökítő videó közzétételével tette közzé a hírt, hangsúlyozva:

Külkapcsolataink új irányt vesznek. Ezentúl Kolumbia egyenlő félként és szabadon lép kapcsolatba a globális közösséggel.

Az Egyesült Államok többször figyelmeztette a latin-amerikai országokat a BRI-ben való részvétel kockázataira, aggodalmát fejezve ki az adósságcsapdák, a szuverenitás, az átláthatóság és a stratégiai befolyás miatt. Kolumbia csatlakozása néhány hónappal az Washington és Bogotá közötti januári diplomáciai feszültség után történt, amikor Petro elnök megtagadta az illegális bevándorlók amerikai katonai repülőgépen történő visszatoloncolását.

A helyzet pikantériáját fokozza, hogy a dél-amerikai ország fegyverbeszerzési tervei kapcsán is felmerült a neve. Peking ugyanis két tucat J-10CE Vigorous Dragon vadászgép értékesítését ajánlotta Kolumbiának, bár hivatalosan egyik fél sem erősítette meg ezt az információt. A kínai ajánlat Kolumbia számára bonyolult dilemmát jelenthet, hiszen a közelmúltban bejelentették, hogy svéd Saab Gripen-E vadászgépeket vásárolnak elavult Kfir gépeik helyettesítésére. A Gripen-E amerikai motorokkal van felszerelve, ami aggodalmat kelt, mivel elképzelhető, hogy az Egyesült Államok megvétózhatja az üzletet, ha a két ország közötti feszültség tovább fokozódik.

Kína állítólag igyekszik kihasználni a nemzetközi feszültségeket, és arra hivatkozik, hogy a J-10C típusú vadászgép már harci körülmények között is bizonyította hatékonyságát. Ezt az érvet használva említi meg, hogy május elején Pakisztán ezzel a repülőgéppel öt indiai harci gépet lőtt le. Peking állítólag megnyugtatta Petrót, hogy nem tervez vétót a repülőgépek bevetésével kapcsolatban, és a pótalkatrészek biztosítása sem áll szándékában. A J-10C ajánlata Kína újabb stratégiai lépése lehet a latin-amerikai piacon, amelynek célja, hogy felváltsa az Egyesült Államokat mint a térség domináns fegyverszállítóját. Eddig Kína már javasolta a JF-17 Block III repülőgépek eladását Argentínának, de végül az ország a dán F-16-osok mellett döntött. Emellett 2025 januárjában Brazíliának is felajánlotta a J-10C beszerzésének lehetőségét.

a J-10C vadászgép nem csupán a technológiai újításairól híres, hanem a versenytársak közötti ár-érték arányáról is. Az amerikai F-16 Fighting Falcon továbbfejlesztett változataival való összehasonlítás során a J-10C saját, fejlesztésű AESA radarával és infravörös érzékelőjével emelkedik ki. A WS-10B motor és a PL-15 levegő-levegő rakéták kombinációja lehetővé teszi számára a modern hadviselés kihívásainak való megfelelést. A gép csúcstechnológiás képességei között szerepel az elektronikus hadviselés, a számítógép-vezérelt üveg pilótafülke, valamint a precíziós földi csapásmérés, melyek mind hozzájárulnak a J-10C harci hatékonyságához, beleértve a látótávolságon túli harcot is. Ha a svéd Gripen-E-hez viszonyítjuk, a J-10C néhány figyelemre méltó különbséggel bír. Míg a Gripen maximális sebessége Mach 2, addig a J-10C Mach 1,8-as sebességet képes elérni. A Gripen harci hatótávolsága körülbelül 2800 kilométer, míg a J-10C-é 2600 kilométer, ami ugyan kisebb, de a J-10C jelentős előnyöket kínál a tolóerő és az ár terén. A J-10C tehát nemcsak technológiai szempontból versenyképes, hanem gazdaságosságával is vonzó alternatívát nyújt a modern légi harcban.

Kolumbia valószínűleg nem fogja a kínai lehetőséget preferálni, amennyiben az ország a brazil Gripen repülőgépekkel való együttműködési potenciálját helyezi előtérbe egy új külföldi típussal szemben.

Related posts