Miközben itthon a borfogyasztás csökkenését tapasztaljuk, a nemzetközi színtéren a magyar borok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

Bár a globális borexport csökkenése tapasztalható, Magyarország borágazata sikeresen növelte kivitelét, és az értékesítési átlagárak is emelkedtek. Ugyanakkor a hazai borpiac komoly kihívásokkal néz szembe: a fiatal generációk érdeklődése a borfogyasztás iránt csökken, míg a rohanó életmódot folytató középkorúak is egyre kevesebb időt szánnak a bor élvezetére.
A magyar bor népszerűsítése mára egyre hangsúlyosabbá válik, nemcsak hazai, hanem nemzetközi színtéren is. Az influenszerek szerepe kiemelten fontossá nőtt, hiszen ők képesek a kulturális élmények szélesebb közönséghez eljuttatására. Ezzel új dimenziót nyer a borfogyasztás, amely nem csupán ízekről, hanem élményekről és közösségi élményekről is szól.
Kutatási eredmények mutatják, hogy a magyar borok továbbra is kiemelkedő szereplők a hazai piacon. A borfogyasztás egyre népszerűbbé válik, mind a hölgyek, mind az urak körében.
A Borkonferencián nemcsak a borászok, hanem a globális piac szempontjából is releváns témák kerültek terítékre. Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára szerint a borágazat alapértékeit egyre gyakrabban megkérdőjelezik, pedig a bor kulturális termék, amely családi gazdaságokra épül.
Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos kiemelte, hogy míg a globális borexport tavaly több mint 8%-kal csökkent, a magyar borexport 12%-kal nőtt. Az export 1,4 millió hektoliterre emelkedett 2024-ben, és az értékesítési átlagár is növekedett, 1,72 euróról 1,8 euróra. A kivitel jelentős részét továbbra is a lédig borértékesítés teszi ki.
A magyar bor exportjának egyik legdinamikusabban növekvő piaca Dél-Korea volt 2024-ben, ahol a mennyiségi export 88,3%-kal, értékben pedig 75,1%-kal emelkedett. Az értékesítési átlagár is kimagasló volt: 8,74 euró literenként.
A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terve keretében a bormarketing nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi piacokat is célba veszi, miközben itthon is intenzív promóciós tevékenység folyik. A "Buborékok Nyara" és a "Mi folyik itt?" kampányokkal a 26-35 éves fiatal felnőtteket szeretnék elérni, különös figyelmet fordítva a fesztiválokra és nagykoncert-helyszínekre, ahol a bor élvezete és a zenei élmények találkoznak.
A magyar bor egyre gyakrabban jelenik meg a világ jelentős boros rendezvényein, hogy növelje ismertségét a nemzetközi közönség előtt. Ennek során kulcsszerepet kap a külföldi influenszerek bevonása is.