A korábbi Forma-1-es versenyigazgató véleménye szerint Verstappen egyértelműen büntetést érdemelt. - F1VILÁG.HU


A hétvégi Szaúd-arábiai Nagydíj után ismét felszínre került a Forma-1 egyik régóta vitatott kérdése: mit tekintünk jogos előnyszerzésnek, ha egy versenyző elhagyja a pályát? Niels Wittich, a német Sky Sport F1 televízió szakkommentátora és korábbi versenyigazgató, határozottan kifejtette véleményét: a szabályok világosak, és a csapatok pontosan tisztában vannak azzal, hogy mi a teendő ilyen helyzetekben.

A verseny kezdetén egy figyelemre méltó esemény történt: Max Verstappen az első kanyarban szélesíteni kényszerült a pályát, miután Oscar Piastrival vívott ádáz csatát a vezető helyért. Bár a McLaren pilótája egy hajszálnyival előnyben volt, a holland versenyző ügyesen kihasználta a bukótér adta lehetőséget, és visszanyerte az első pozíciót. Azonban nem adta át helyét, amiért végül öt másodperces időbüntetést róttak ki rá.

A verseny végén Niels Wittich, aki eddig a tavalyi Las Vegas-i Nagydíjig versenyigazgatóként tevékenykedett, most kommentátorként lépett színre, és világos véleményt nyilvánított.

"A téma alapos megvitatása már évek óta folyik a csapatok és versenyzők körében. Mindenki jól emlékszik a 2021-es abu dhabi szezonzáróra, ahol Lewis ügyében éles viták alakultak ki" - nyilatkozta a szakember.

Wittich ezzel a sokat vitatott, ellentmondásos befejezésre célzott, ahol szintén a pályaelhagyás és az előnyszerzés kérdése miatt robbant ki heves eszmecsere. A szakértő véleménye szerint azóta világos és egyértelmű szabályok léteznek ezen a területen.

Mindig is egyértelmű volt, hogy ha egy versenyző elhagyja a pályát, és ezzel előnyhöz jut - mint ahogy [Verstappen] is tette, mivel megőrizte a helyezését -, akkor ezt az előnyt vissza kell adnia. A végső döntés a csapat kezében van: nekik kell irányítaniuk a pilótát, hogy adja át a helyét a másiknak.

Wittich hangsúlyozta, hogy az ilyen típusú manőverek nagyban függenek a pálya tervezésétől is. Például, ha egy adott szakaszon nem aszfaltos bukótér, hanem kavicságy lenne, a versenyzők valószínűleg kevésbé merészkednének kockázatos manőverekre.

"Verstappen a külső íven volt, és legalább egy szinten kellett volna lennie, vagy előrébb, hogy jogos legyen a manőver. De nem volt. És legyünk őszinték: ha ott kavicságy van, most nem ott lenne, ahol. Szóval jobb leadni azt az egy pozíciót, mint öt másodperces büntetést kockáztatni."

Piastri végül diadalmaskodott a dzsiddai versenyen, míg Verstappen a második helyen zárta a futamot.

Related posts