**A Görkorcsolya Rövid Története** A görkorcsolya egy olyan sportág, amely nemcsak szórakoztató, hanem számos kultúrában fontos szerepet játszik. Története egészen a 18. századig nyúlik vissza, amikor az első görkorcsolyákat fémkerékkel és fából készült
A jégkorcsolyázás története egészen az ősi időkig nyúlik vissza. Az ősember is valamilyen formában megpróbálta kihasználni a jégen való közlekedés adta lehetőségeket, bár a lábbelijük messze nem hasonlított a mai elegáns jégtáncos cipőkhöz. Akkoriban a jég nem csupán szórakozás forrása volt, hanem létfontosságú eszköz az A pontból B pontba való eljutásban. Tény, hogy már a 4. században léteztek jégkorcsolyák, míg a görkorcsolyázás csak a 18. században vált népszerűvé, ekkor már inkább a szórakozás és a művészi kifejezés eszközeként.
Persze a kerekes korcsolya közlekedési eszközként került először a figyelem középpontjába. A fakerekekkel ellátott kerekes korcsolya az 1700-as évek elején jelent meg Hans Birke jóvoltából.
Josef Merlin belga feltaláló tovább finomította az ősi koncepciót, és létrehozta a köszvényben szenvedők számára tervezett guruló, irányítható kerekesszéket. Az ő innovációja, amelyet gyakran "kerék korcsolyának" neveztek, fémkerekekkel volt ellátva, de cipőrésze nem volt, így a használója nem tudta irányítani azt. Amikor 1760-ban a londoni Court báltermében bemutatkozott, a vártnál sokkal grandiózusabb látványt nyújtott, ezzel felkeltve a közönség figyelmét.
Bertha Benz: Az asszony, aki a volán mögött forradalmasította az autózást Bertha Benz, a neves német feltaláló felesége, nem csupán a háttérből támogatta férjét, Karl Benz-t, hanem aktívan hozzájárult az automobil világának népszerűsítéséhez is. 1888-ban, amikor az autózás még gyerekcipőben járt, Bertha vállalkozott arra, hogy megtegye az első hosszú távú autós utat, hogy bizonyítsa az autózás megbízhatóságát és hasznosságát. Egyedülálló bátorsággal vágott neki a Mannheim és Pforzheim közötti 106 kilométeres útnak, három gyermeke társaságában. Ezzel nemcsak a korabeli szokásokat rúgta fel, hanem új távlatokat nyitott a nők szerepében is a technológia világában. Az út során számos akadályba ütközött: az autó technikai kihívásokkal küzdött, és a társadalmi elvárások is megnehezítették a helyzetét, mégis kitartott. Bertha Benz kalandja nem csupán egy próba volt, hanem egy hatalmas lépés az autózás elterjedésében is. Az utazás során tapasztalt problémákra, mint például az üzemanyagról való gondoskodás, új megoldásokat hozott, és ezzel hozzájárult a járművek fejlesztéséhez. Az ő bátorsága és találékonysága indította el azt a folyamatot, amely mára az autózást a mindennapi élet szerves részévé tette. Bertha Benz nem csupán a technológia pioneerje volt, hanem a nők számára is inspirációt jelentett, hogy bátran lépjenek a tudomány és a technika területére.
A farsangi mulatság keretében hegedülve gurult be a bálterembe. Az először nagyon hatásosnak bizonyuló belépő hatalmas riadalmat keltett. A padló túl csúszós volt, fékezni nem volt mivel, így Josef egyenesen a bálterem másik végében található hatalmas tükör közepébe csapódott. A vendégek sikítva rohantak, és szedték ki belőle az üvegszilánkokat.
A hatalmas baki ellenére, vagy talán éppen amiatt, a görkorcsolya mégis megőrizte helyét a köztudatban. Érdekes módon, Josef sosem tette hivatalossá a találmányát, nem kérte rá a szabadalmi oltalmat.
1819-ig kellett várni, míg egy francia innovátor, Peptidbeld szabadalmaztatta a görkorcsolyát. Az ő találmánya három kerekű volt, és a lábhoz szíjjal rögzíthető. Azonban az irányítás még mindig kihívást jelentett. Ezt követően sorra jelentek meg az újabb fejlesztések. Az ötkerekes korcsolyák után 1863-ban James Plimpton bemutatta a kétsoros görkorcsolyát, amely végre megoldotta az irányíthatóság problémáját.
21 évvel később elkezdődött a golyóscsapágyak gyártása, és ezzel a tömeggyártás.
1910-ben debütált a piacon az első háromkerekes bőrcipő, amely új dimenziókat nyitott meg a görkorcsolyázás világában. E különleges lábbeli valójában egy alvázzal ellátott hokicipő volt, így nem meglepő, hogy a hokisok számára ideális választást jelentett a jég nélküli edzésekhez. Ekkor már számos görkorcsolya-pálya is üzemelt, ami lehetővé tette a sportág széleskörű népszerűsítését és a technikák tökéletesítését.
Az 1920-as években a görkorcsolya színpada fokozatosan elhomályosult, majd a második világháború után egy időre teljesen háttérbe szorult. Sorsát sokáig nem kísérte figyelem, mígnem az 1960-as években, szinte a semmiből, újból felbukkant, mintha csak a múlt emlékét idézte volna meg.
Egy massachusettsi férfi talált egy régi gurulós hokicipőt egy raktárban.
A görkorcsolya ekkor új dimenziókat nyert, és egyre több izgalmas változata jelent meg a piacon. A 80-as évektől kezdve tömegesen gyártják a fitnesszhez, a táncos görkoripályákra, a gyorsasági versenyekhez, valamint a nordic blading és downhill stílusokhoz optimalizált modelleket. Szinte mindenki kipróbálta már legalább egyszer, de sokan használják hétköznapi edzésükhöz vagy akár közlekedésükhöz is, így a görkorcsolya a modern élet szerves részévé vált.
Kiemelt kép forrása: Freepik által készített kép.
Tags: érdekesség, görkorcsolya Előző bejegyzés Napi horoszkóp 01.04.: A Szűz tanuljon meg nemet mondani, a Bak körültekintően kérjen segítséget Következő bejegyzés Szabadság után irány a munka - néhány dolog, amit nem árt megtenned hosszabb kihagyás után