Mi a gond a finomított szénhidrátokkal?

Finomított szénhidrát

A paleolit étrend leginkább a szénhidrátok fogyasztása terén ment szembe a mai orvosi ajánlásokkal és talán éppen ezért övezi ezt a témát olyan sok értetlenkedés. Nehéz szembenézni azzal, hogy a civilizációs panaszokért most már egyértelműen felelős finomított szénhidrátok túlmutatnak a fehér finomított szénhidrát és kristálycukor fogyasztásán.

Jóval nagyobb erőfeszítést kell tennünk egészségünk érdekében, mint csupán e két élelmiszer teljes és következetes mellőzése.

finomított szénhidrát

Az alábbi összefoglaló talán többeknek segít megérteni azt, hogy például a teljes kiőrlésű gabona és a barna nádcukor miért meríti ki teljes mértékben a finomított cukorbeteg kismama fórum fogalmát és - minden ellenkező híresztelés ellenére - miért érdemes ezt az élelmiszercsoportot egészében inkább kerülni, mint fogyasztani.

A modern orvoslás sajnos túl nagy hangsúlyt fektet a szénhidrátok fogyasztásának fontosságára és ezzel kapcsolatosan számos tévhit terjedt el. Több nyugati étrendi ajánlás szerint olyan mennyiségű szénhidrátot érdemes elfogyasztani, amely a napi kalória bevitel akár százalékát is elérheti. Az ilyen ajánlások megtévesztőek: azt a látszatot keltik, hogy a nagy mennyiségű szénhidrát fogyasztása az egészségben eltöltött hosszú élet garanciája, amely nélkül elképzelhetetlen a jóltápláltság, és egész egyszerűen mellőzik megemlíteni azt a tényt, hogy az ember jóval kevesebb szénhidrát mellett is jobb finomított szénhidrát örvendett évmilliókon keresztül, mint a mai nyugati társadalom.

Gondoljunk például a rendkívül zord életkörülmények között élő, de civilizációs betegségektől mentes finomított szénhidrát, akiknek az étrendje alig tartalmaz néhány százaléknyi szénhidrátot.

Szénhidrátok: nem éhezel majd, és szinte bármit ehetsz, ha erre figyelsz

Az eszkimók többek között a rendkívüli étrendi tudásuk birtokában tudtak fennmaradni olyan élettérben, ahol a nyugati ember gabonaliszt- és cukoralapú, táplálás finomított szénhidrát tápanyagelvonást előidéző finomított szénhidrát rövid időn belül heveny skorbuthoz vezetne.

Mint ahogy valóban skorbutot is kapott sok őket kutató, az ősi étrendi tudásukkal szembemenő vagy finnyáskodó antropológus és orvos még a XX. A lényeg az, hogy a mai étrendi ajánlásokat érdemes egyénileg felülbírálni: jó minőségű fehérjék és zsírok nélkül nincs egészséges étrend, míg a szénhidrátokból jóval kevesebb is elegendő és ezek megválasztása, továbbá az étrendbe való beiktatása alapos odafigyelést érdemel.

Szénhidrát anyagcserezavar -dr. Sipos Anikó diabetológus

A mai táplálkozásunk szempontjából rendkívül fontos pontosan megértenünk a szénhidrát, ezen belül pedig a finomított szénhidrát fogalmát. A szénhidrát tudományos neve szacharid, amely görög eredetű szó, jelentése: édes. Számunkra elég annyit tudni, hogy a növények által, fotoszintézis során termelt, szén, oxigén és hidrogéntartalmú szerves vegyületről van szó, amelynek táplálkozásbeli szerepe elsősorban abban áll, hogy gyorsan hozzáférhető energiát szolgáltat az emberi szervezet számára.

Finomított szénhidrát nagyszámú előfordulásuk miatt a tudományban jobbnak látták csoportosítani ezeket a szénhidrátoknak nevezett vegyületeket.

A molekulaszerkezet bonyolultsága alapján különbséget tesznek az egyszerű szénhidrátok, illetve az összetett szénhidrátok között. Ez a csoportosítás azonban pusztán kémiai szempontokat érvényesít és az egészséges a cukorbetegség sérülései szemszögéből nem annyira és nem is úgy fontos, finomított szénhidrát ezt ma az orvosok és dietetikusok többsége hirdeti.

Azért fontos ezt kihangsúlyozni, mert ezek az orvosi ajánlások azt szeretnék elhitetni, hogy az egyszerű és az összetett szénhidrátok fogyasztása között hatalmas minőségi különbség van. Pedig nincs. A téves ajánlások olyanformán tálalják az egyszerű és összetett szénhidrátok elkülönülését, mint például a telített és telítetlen zsírok közötti minőségi finomított szénhidrát, holott az összetett szénhidrátok is legalább annyira károsak lehetnek az egészségünkre, mint az egyszerű szénhidrátok.

A két nagy vegyületcsoport vagyis az egyszerű és összetett szénhidrátok finomított szénhidrát leegyszerűsítő elkülönítés, ami szerint az egyszerű szénhidrát káros, az összetett szénhidrát viszont hasznos lenne az emberi egészség szempontjából tehát nem megalapozott. Mégpedig azért nem, mert: - az egyszerű szénhidrátokat szőlőcukrot, gyümölcscukrot tartalmazó gyümölcsök természetes formájukban rendkívül egészségesek és a paleolit diéta alapvető részeimíg például az összetett szénhidrátot tartalmazó gabonák egyéb tulajdonságaik miatt károsak; - számos összetett szénhidrátot elsősorban keményítőt tartalmazó élelmiszer mérgező fehérjéket finomított szénhidrát tartalmaz: a gabonák például glutént, a hüvelyesek pedig lektint; - a keményítő alapú összetett szénhidrátokat tartalmazó gumók és gabonafélék általában magas glikémiás indexű és glikémiás telítettségű élelmiszerek, finomított szénhidrát a szervezetben kiváltott inzulinválasz következtében civilizációs betegségeket, például metabolikus szindrómát okozhatnak; - az összetett szénhidrátok közül több is például a cellulóz emészthetetlen az emberi szervezet számára, vagyis nem biztosít energiát az emésztési folyamatokban viszont fontos szerepet játszhat, de erről lennebb külön írunk.

A cellulózt általában a kérődző állatok bírják megemészteni, nem kevés erőfeszítést téve ennek érdekében az ébrenlétük és félálmuk órájában. A keményítőről pedig sokan nem tudják, hogy csecsemőkorban emészthetetlen kalóriaforrásnak számít, finomított szénhidrát csupán az amiláz enzim kialakulásával válik emészthetővé az ember számára kb.

Vagyis a szénhidrátok egészségre való hatása nem csupán attól függ, hogy az adott élelmiszer az egyszerű vagy esetleg az összetett szénhidrátok csoportjába sorolható-e. A táplálkozásunk szempontjából minőségi különbség valójában a finomított és finomítatlan természetes állapotban lévő szénhidrátok között, illetve az alacsony és magas glikémiás indexszel és telítettséggel bíró élelmiszerek között van.

A glikémiás index azt jelzi, hogy az adott szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel, a glikémiás telítettség pedig azt, hogy a szervezetben milyen hosszan tart az adott szénhidrát által kiváltott vércukorszint emelkedés.

Egyedi eltérések mindig adódnak, de általános irányelvként elmondható, hogy akkor teszünk jót magunkkal, ha olyan finomítatlan szénhidrátokat választunk elsősorban, amelyek minél alacsonyabb glikámiás indexszel általában 50 alatti értékkelés ugyanakkor minél alacsonyabb glikémiás telítettséggel általában 10 alatti értékkel rendelkeznek.

A csúf, a gonosz és a finomított szénhidrát – Fogyókúyaoiorden.hu

Például a szőlőcukor glikémiás indexea glikémiás cukorbetegség teszt otthon szinténa cukorkáé 78 és 72, a rizskekszé 78 és 64, a fehér kenyéré 70 és 35, a teljes kiőrlésű kenyéré 71 és 33, az almáé 38 és 6, a cseresznyéé pedig 22 és 2, 5. A lényeg az, hogy a cukrok és a gabonafélék teljes kiőrlésű formában is - glikémiás index és finomított szénhidrát tekintetében egyaránt - messze felülmúlják a finomított szénhidrát gyümölcsöt és zöldséget, ezért teljesen lényegtelen, hogy egyszerű vagy összetett szénhidrátnak minősülnek-e, mindenképpen tanácsos kerülni a fogyasztásukat.

A finomított szénhidrátok azonban nemcsak a glikémiás index és telítettség miatt károsak. A finomítás folyamata ugyanis olyan emberi beavatkozást takar, amelynek során a természetben előforduló szénhidrátok olyan tulajdonságokat nyernek vagy veszítenek el, amelyek következtében az emberi szervezet számára végül káros hatást fejtenek ki.

Vagyis finomításnak nevezhetünk minden olyan ember általi feldolgozási folyamatot, amelynek következtében a természetben előforduló szénhidrátok felszívódása megváltozik, vagy az így nyert élelem végül tápanyagokban szegényebb lesz. A fehér rizs például finomítási folyamaton megy keresztül, amikor hántolják és fényezik a rizsszemeket, eltüntetve ezáltal azt a héjában található minimális vitamint is, ami a rizsszem megemésztéséhez szükséges lenne.

Az az eljárás, amelynek során a teljes kiőrlésű lisztek előállításához a korpát esetleg visszaadagolják a fehér liszthez, nem sokat változtat a lényegen, hiszen a finomítás további jellemzője a szénhidrát mesterséges sűrítése. Hasonlóképpen finomításnak tekinthető tehát az az eljárás is, amelynek eredményeképpen adott egységnyi mennyiségben magasabb szénhidrát-koncentrációt érnek el, mint ami az adott élelmiszer természetes állapotában jellemző.

Például a dél-amerikai indián törzsek a manióka egyébként is rendkívül magas 38 százalékos, főként keményítőből álló szénhidrát tartalmát tovább fokozzák a lisztté őrlés és szárítás eljárásával, aminek következtében a maniókalisztek akár a 88 százalékos szénhidráttartalmat is elérhetik.

Az eljárás a manióka esetében viszont annyiban mégiscsak szerencsés, hogy ezáltal finomított szénhidrát egyébként mérgező gyökér emberi finomított szénhidrát alkalmassá válik, tehát ha optimális táplálást nem is, de túlélést legalább biztosít. Ma azonban egészen más szempontjaink vannak: az élelmiszerek bőségében ki kell tudnunk választani azokat, amelyek táplálnak és nem betegítenek meg minket és gyermekeinket.

A finomítás következtében azonban olyan finomított szénhidrát változik meg az adott élelmiszer sűrűsége, összetétele és állaga, amelynek köszönhetően már a finomított szénhidrátok antitápanyag azaz tápanyag elvonó természete is megmutatkozik az egyéb rossz tulajdonságaik, egyes esetekben például a mérgező fehérjéik mellett.

finomított szénhidrát

Antitápanyagként a finomított szénhidrátok például több B-vitamint égetnek el, mint amennyit az elfogyasztásukkal biztosítanak a szervzet számára. Az antitápanyagokról részletesebben a kukoricával kapcsolatosan ebben a bejegyzésben írtunk.

Így tudod csökkenteni a finomított szénhidrátbeviteled Melyek a finomított szénhidrátok?

Végül pedig érdemes tudni arról is, hogy a finomított szénhidrátoknak megfelelő tulajdonságokkal rendelkezhet akár olyan élelmiszer is, amelyet ugyan nem is hántoltak, nem is sűrítettek valamilyen emberi beavatkozás finomított szénhidrát például őrléssel, szárítássalde ennek finomított szénhidrát olyan magas az adott élelmiszer szénhidráttartalma, hogy fogyasztása mindenképpen káros az ember számára, hiszen ezek a szénhidrátdús ételek járultak hozzá a civilizációs betegségek tucatjaihoz számos nails lábakon és a cukorbetegség kezelésében. Ide sorolhatók a teljes gabonaszemek vagy a barna rizs is, de legékesebb példaként megint csak a kukorica szolgál, amely mindenféle finomítási eljárás nélkül, nagy mennyiségben fogyasztva, halálos hiánybetegséget, pellagrát okozhat.

A szénhidrátok osztályozásának pontosabb megértése végett kidolgoztunk egy saját táblázatot, amely talán segít eligazodni abban is, hogy a paleolit étrendben milyen szénhidrátokat fogyaszthatunk nyugodt szívvel. A táblázatban foglalt felsorolások helyszűke miatt nem kimerítőek, de iránymutatóként piros színnel jelöltük, hogy milyen típusú szénhidrátokat nem érdemes választani, a zölddel pedig azt, hogy melyeket igen. Általánosan elterjedt tévedés az, hogy a barna cukor, illetve a teljes kiőrlésű gabonafélék egészséges alternatívát jelentenek a túlfinomított társaikhoz képest.

  1. Írta Nyul Debóra 0 A cukor és a finomított szénhidrát sok élelmiszerben megtalálható, de valójában egyáltalán nem hasznosak a szervezetünk számára.
  2. Miért jó és miért rossz az alma?
  3. Finomított szénhidrátok | Érdemes kerülni őket? - MYPROTEIN™
  4. Népi receptek a cukorbetegség kezelésére
  5. Citromlé cukorbetegség
  6. Főkategória Allergének Kukorica, rizs, burgonyamentes Kukorica, rizs, burgonyamentes A paleolit életmód alapelve megköveteli a szénhidrátbevitel csökknetését a táplálkozás során.
  7. Magas cukorszint tünetei

A kristálycukroknak azonban bármelyik, akár kevésbé feldolgozott formája is finomított szénhidrátnak számít, hiszen végső soron mindegyikük az emberi megmunkálás eredményeképpen jött létre. Magyarországon az éves egy főre eső cukorfogyasztás az ban mért 0,5 kilogrammról napjainkra kilogrammra nőtt. A cukorfogyasztás pontos mérése gyakorlatilag lehetetlen, különösen az élelmiszerekhez hozzáadott édesítőszerek miatt.

Miközben finomított szénhidrát húsfogyasztás csupán három-négyszeresére nőtt az elmúlt év alatt sőt finomított szénhidrát elmúlt 30 évben már csökkenő tendenciát mutat, ugyanis majdnem 25 kg-mal kevesebb húst eszünk évente — a korábbi 81 kg-ról 57 kg-ra esett vissza a magyarországi éves húsfogyasztásaddig a cukorfogyasztás szorosára emelkedett.

Ez a cukormennyiség azért is döbbenetes, mert ebben még nem merül ki a lakosság teljes finomított szénhidrátfogyasztása. Érdekes jelenség ez a hús- és állati zsírfogyasztásban bekövetkezett tekintélyes csökkenés, amely vélhetően főként a vegetarianizmus nyomán elterjedt húsfóbia, valamint a komoly pénzszűke miatt alakulhatott ki. A finomított szénhidrátok fogyasztásának megnövekedése és — ezzel egyidejűleg — az állati termékek fogyasztásának csökkenése sok mindent elárulhatna bármelyik elfogulatlan orvoskutatónak.

Hiszen ez idő alatt a szívérrendszeri, a rákos és finomított szénhidrát diabéteszes megbetegedések nemhogy 30 százalékkal csökkentek volna a 30 százalékos húsfogyasztás csökkenéssel párhuzamosan, hanem évről-évre gyarapodnak, miközben a legtöbb orvos a húsok megbetegítő statisztikáiról értekezik.

Azt is elhallgatják általában, hogy szinte mindegyik nyugati államban jóval több húst és több állati zsírt fogyasztanak, mint Magyarországon az Európai Uniós átlag 80 kg hús évente, Dánia kg, Írország kg, Franciaország 98 kg és minden nyugati államban évvel többet is élnek, mint itthon.

Az Európai Unióban kevesebb húst Magyarországhoz képest inkább keletebbre esznek, ide tartozik Románia is, és mindkét állam az utolsók között kullog az európai várható élettartamot tekintve. Tehát a közhiedelemmel ellentétben a húsevéstől semmiképp nem élnek kevesebbet a nyugatiak, annál kevesebbet élnek viszont a kelet-európaiak a sok finomított szénhidrát miatt.

Milyen finomított szénhidrátok?

Magyarországon az átlagos étrend százaléka szénhidrátból áll, amelynek nagy része finomított vagy annak számító szénhidrát.

A magyarok szénhidrátfogyasztása tehát még az amúgy is téves nyugati ajánlásokat is finomított szénhidrát. Ezek a rossz táplálkozási szokások a gyenge anyagi helyzeten kívül onnan is származhatnak, hogy a modern orvosi szakirodalom előszeretettel ajánlja az összetett szénhidrátok fogyasztását, így a különféle pékárukat is. Amint azonban a táblázatunkból is kiderül, az ételeink megválasztásakor elsősorban nem a szénhidrátok összetettségét vagy egyszerűségét kellene finomított szénhidrát.

Ilyen szempontból nézve egészen megdöbbentő tévedés egészséges összetett szénhidrátnak nevezni azt a pizzát és azokat a laska-féléket Magyarországon száraztésztafélék, spagetti, makaróni, stb.

Hiszen ezek az élelmiszerek mindenképpen finomított szénhidrátnak számítanak függetlenül attól, hogy teljes kiőrlésű vagy hófehér tésztából készültek-e. Ma már tudjuk, hogy a finomított szénhidrátoknak tulajdoníthatóak a cukorbetegség különféle válfajai, mint a hiperinzulinizmus, inzulinrezisztencia, továbbá az elhízás, reflux, fogszuvasodás, magas vérnyomás, más anyagcserés betegségek, viszcerális belső szervek körüli zsírképződés, köszvény a fruktóz, nem pedig a hús miatt!

Milyen szénhidrátokat enged meg a paleo diéta?

Finomított szénhidrátok | Érdemes kerülni őket?

A táblázatból az is kiderül, hogy vannak olyan összetett szénhidrátok, amelyek fogyasztása elkerülhetetlen és még nem is feltétlenül káros. Ilyen például a növényi finomított szénhidrát, amelynek kalória felvételben kis szerepe van hiszen emészthetetlenviszont az emésztési folyamatokban mégis nagyobb szerephez juthat.

A rostjaiknak köszönhetően a gyümölcsök és zöldségek nagy része még a meglehetősen magas szénhidrát tartalmuk mellett sem okoz tartós vércukorszint emelkedést. Ehhez azonban az szükséges, hogy egészben fogyasszuk ezeket és lehetőleg kerüljük a frissen facsart leveket, lekvárokat és turmixokat is.

Ezek ugyanis végül is olyan finomítási eljárások, amelyek következtében koncentrálódik a fruktóz tartalom és károsulnak azok a rostok, amelyek a cukrok felszívódását megakadályoznák.

Ami a testeddel történik, ha 1 hónapig nem eszel cukrot és finomított szénhidrátot

A természetben szigorúan értelmezve egyetlen finomított szénhidrát található, az pedig a méhek szorgalmának köszönhető méz. Ez azonban a kőkorszaki embernek meglehetősen ritka élelmiszere lehetett, bár amikor volt, minden bizonnyal fogyasztotta.

Ugyanakkor létezik kivétel az ember által finomított szénhidrátra is, amelyik nem okoz hirtelen vércukor emelkedést, és a paleolit diétában is fogyasztható, mint például a nyírfacukor.

Összegezve tehát: a paleolit étrend csökkentett szénhidráttartalmú diéta ugyan, de nem feltétlenül azonos finomított szénhidrát szénhidrátok teljes megvonásával.

finomított szénhidrát

A paleolit diéta szerint az étkezésünk során olyan élelmiszereket érdemes választanunk, amelyek eleve alacsony szénhidráttartalommal bírnak, alacsony a glikémiás indexük és telítettségük, illetve amelyekben a szénhidrátok finomítatlan természetes módon előforduló formában jelennek meg. Köszönöm, hogy velem gondolkozol:.